Friday 6 November 2009

Sunatullah yang satu..

Alhamdulillah...syukur dipanjatkan pada Dia yang masih memberikan peluang pada diri ini untuk menyebut kalimah suci walaupun ia hanyalah satu titik kecil dalam permulaan hariku..masa yang berlalu begitu pantas tanpa kita sedari..tup..tup..dah masuk November..dan saya masih lagi di sini melalui hari-hari yang tersisa ini seperti sedia kala..tiada banyak yang berubah..hanya waktu yang saya rasakan berlalu amat pantas sekali..Subhanallah..banyak perkara yang berlaku sepanjang dua bulan ini..Manusia juga turut berubah, ada yang melakukan penghijrahan dan ada juga yang masih kekal pada titik yang sama..Saya juga turut merasakan arus perubahan walaupun tidak terlalu ketara..Iman dan nafsu sering bertelagah, hanya orang-orang yang mampu yang dapat membimbing hati dan jiwanya ke jalan yang lurus. Walaupun penciptaan manusia adalah dari benih yang sama, mengikut sunatullah yang seiringan namun soal hati dan iman manusia semuanya bersifat individualistik. Cara seseorang membina personaliti dan perwatakan juga tidak serupa. Sungguh penciptaan manusia adalah sesuatu yang amat unik..begitu hebat Yang Maha Esa mencipta adam dan hawa yang memiliki sifat-sifat yang unik dan saling melengkapi antara satu sama lain. Tidak pernah terlintas di fikiran ini bagaimana seseorang individu adalah berbeza daripada seorang individu yang lain padahal asasnya hanya dari dua manusia sahaja. Inilah kehebatan Al-Hakim..Tuhan yang Maha Bijaksana yang telah menjadikan setiap segala sesuatu dengan penuh kehalusan.
Jadi setiap insan perlu sedar dan faham bahawa setiap manusia itu berbeza, walaupun rambut sama hitam, tetapi hatinya belum tentu sama! Bertolak-ansur dan saling memahamilah antara kita untuk mengelakkan persengketaan yang mungkin timbul akibat daripada 'ketidaksediaan' kita menuruti sunatullah yang satu ini.

"Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat". (Al-Insan, ayat 2)

'Human is a unique creature that falls between faith and beliefs'..

No comments:

Post a Comment