Tuesday 3 February 2009

Begin with the End in Mind

Saya memulakan penulisan pertama dengan menggunakan tema yang sudah lama dicari , namun berkat usaha dan izin-Nya, Alhamdulillah saya berjaya menemukan suatu tema yang cukup unik, penuh makna tersendiri. Saya meminjam kata-kata ini melalui Saifulislam.com, blog seorang hamba Allah yang saya kira cukup berbakat dalam bidang penulisan apatah lagi ceramah dan 'talks' yang diberikan. Walaupun saya tidak pernah melihat apatah lagi menghadiri ceramah beliau secara 'live', tetapi melalui isi penulisan beliau yang penuh pengertian yang tersirat, saya yakin ceramah yang diberikan akan menambat hati para pendengar walaupun pertama kali mengamatinya. Abu Saif, itulah nama sandaran yang diberikan, seorang insan yang memang dikenali ramai, terutama di kalangan pengunjung blog beliau. Syabas ustaz! Teruskan usaha murnimu menyebarkan pengetahuan dan informasi.

'Begin with the End in Mind', tema yang mempunyai seribu pengertian buat diri ini. Pada saya, setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan makhluk pasti mempunyai sebab, musabab dan disertai dengan akibat. Sedar atau tidak, apa-apa yang berlaku semuanya telah ditentukan oleh-Nya, Tuan punya dunia yang abadi. Walaupun kadang kala kita terlalu kecewa, marah dan sedih dengan apa yang berlaku, namun sedarlah bahawasanya setiap yang terjadi, Dia yang tentukan. Sebaliknya, kita harus bersyukur dengan apa jua yang kita hadapi, suka dan duka. Mulakan dan teruskan pengkajian kita terhadap episod kehidupan sama ada yang telah berlalu ataupun yang sedang berlaku. Sesungguhnya, setiap usaha yang kita lakukan, pasti akan ketemui sesuatu di penghujungnya. Besar harapan saya agar permulaan ini akan menjadi suatu perkongsian yang berguna dan diberkati oleh-Nya sehingga di noktah yang terakhir. Terima kasih ustaz kerana menjadi ilham kepada bermulanya suatu perjalanan baru dalam kehidupan insan yang bergelar 'SAYA'.

No comments:

Post a Comment