Tuesday 10 February 2009

Kenapa malas??

Hari ini merupakan hari termalas sedunia buat saya. Apa tidaknya, saya hanya sekadar membaca beberapa artikel dan lecture slides yang lepas sepanjang hari ini, dan masih lagi belum menyiapkan draf esei yang perlu disegerakan. Mungkin terlalu banyak perkara bermain di kepala, memikirkan persediaan untuk memulakan eksperimen yang juga perlu disegerakan, dan beberapa perkara yang perlu diselesaikan di kampus esok, menghantar email kepada supervisor untuk membuat temu janji dengannya. Saya menjadikan ini sebagai alasan untuk saya bermalasan hari ini, walaupun saya sedar sifat malas ini tidak menjanjikan apa-apa kejayaan. Tetapi entah kenapa serasa sifat ini amat sukar untuk saya elak sejak akhir-akhir ini. Padahal ketika ini saya masih mempunyai banyak tugasan lain yang perlu saya selesaikan selain menyelesaikan projek akhir semester.

Malas berpunca daripada diri kita sendiri dan ia merupakan salah satu sifat yang amat disukai syaitan yang sentiasa membisikkan kejahatan untuk menyesatkan umat manusia. Kerana sifat malas ini, manusia sukar untuk menyelesaikan tugasan dengan sempurna dan seterusnya tidak dapat mencapai standard yang dikehendaki. Banyak sebab mengapa kita malas, antaranya suasana ataupun disebut juga 'environmental factor' yang banyak mendorong kita menjadi malas, selain daripada faktor 'terlebih makan' atau makan terlalu banyak sehingga menyebabkan kita mengantuk dan malas dek kerana terlalu kenyang.

Saya masih teringat pesan junjungan kita Rasulullah s.a.w yang menggariskan salah satu adab ketika makan iaitu berhenti sebelum kenyang. Sungguh Islam itu begitu indah, sehinggakan perkara seperti adab-adab makan turut diberi penekanan yang sama penting. Begitu juga akhlaq Rasulullah s.a.w yang sangat tertib dan sopan dalam apa sahaja yang dilakukan baginda. Saya rasa sungguh beruntung dan amat bersyukur dilahirkan sebagai seorang Islam. Tidak ada agama di dunia sehebat dan secantik Islam yang begitu syumul lagi sempurna.

2 comments:

  1. wah2..mls ye...c'mon..g siap kan experiment tu..hehee...(:

    ReplyDelete
  2. hoho..tu la..baik,i will finish it up!! wish me luck!!

    ReplyDelete