Monday 9 February 2009

Masa Itu Emas..

Diri rasa terpanggil untuk mencoret sesuatu berkisarkan kepentingan kita menghargai masa, sekadar peringatan dan moga-moga menjadi panduan bersama dalam menghadapi kehidupan. Di waktu saya masih dalam proses-proses terakhir menyediakan projek untuk semester akhir, saya diarahkan oleh 'project supervisor' to upload my project to the system. Alhamdulillah, segala penantian, penat-lelah saya selama satu setengah semester yang lalu akhirnya ketemu destinasinya. Rasa cukup lega dan serabut di kepala rasa makin berkurangan, walau pada hakikatnya tekanan baru sahaja bermula. Insya-Allah, saya akan cuba gagahi untuk menempuhi 'hurdle' yang terakhir ini sebelum bertemu dengan segulung ijazah yang sudah lama dinanti, dengan izin-Nya.

Demi masa..

"Demi masa. Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali bagi orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran." (Surah Al-'Asr, ayat 1-3)

Sesungguhnya peringatan ini amat jelas dan bermakna bagi hamba-hamba-Nya yang berfikir. Hari ini saya menyedari betapa berharga dan amat pentingnya masa bagi saya dan untuk sesiapa pun. Setelah siap menaip 'description' eksperimen, saya terus menekan 'link' yang seterusnya untuk menyediakan slot masa eksperimen perlu dijalankan. Wah! bagaimana saya mahu bahagikan masa yang ada untuk menghadiri kelas, 'courseworks' dan eksperimen dalam masa yang sama??..Ketika inilah, saya merasa alangkah indahnya kalau Tuhan sediakan lebih dari 24jam dalam sehari...

Benarlah pesan Rasulullah s.a.w bahawa sebenarnya kita sudah tidak punyai banyak masa untuk mengerjakan bekalan akhirat apatah lagi dengan rutin kehidupan yang sentiasa menuntut komitmen. Ramai orang cuba menyalahkan rutin harian untuk tidak menyempurnakan tuntutan agama. Contohnya, bila tiba waktu solat, ramai yang suka menagguhkan solat atas alasan kerja yang belum selesai. Padahal solat bukanlah mengambil masa yang terlalu lama sehingga boleh mengabaikan tugas dan tanggungjawab lain. Sebaliknya, kalau tiba waktu rehat, berlumba-lumba untuk meninggalkan pejabat dan kerja yang dilakukan demi mengisi perut yang kosong, kerongkong yang dahaga. Tetapi, tidak pula dihiraukan kantung pahala yang kosong, yang sentiasa dahagakan amal ibadah dan kebajikan. Malah kita memenuhkan pula kantung sebelah kiri yang sepatutnya dikurangkan isinya.

Marilah sama-sama kita mengisi masa yang masih ada dengan perkara-perkara yang bermanfaat serta berpesan-pesan kepada kebaikan, kesabaran dalam menjalankan kewajipan kita sebagai hamba-Nya. Moga-moga kita menjadi orang-orang yang beruntung di dunia dan juga di hari akhir nanti.

2 comments:

  1. masa itu lebih berharga drp emas dan hanya org yg kesuntukan masa menghargai masa yg ada ^^,

    semoga asah mendapat keberkatan masa dan sme bende yg asah buat diredai Allah.

    gud luck dear ^.~

    ~kirin <3~

    ReplyDelete
  2. Thank you kirin..:))

    moga kita diberkati sentiasa..amin

    ReplyDelete